Viscerale manipulaties

Viscerale Manipulaties

Viscerale manipulaties betekent letterlijk: het weer beweeglijk maken van organen door middel van de handen. Als bijvoorbeeld een lever niet goed kan bewegen (als gevolg van medicatie, ziekte, emoties, operatie of een ongeluk). Heeft dit ook gevolgen voor andere organen. Een klacht kan dus een oorzaak hebben in een heel ander gebied dan waar men die pijn voelt. Door de beweeglijkheid te herstellen, kan het zelf herstellend vermogen van het lichaam het weer overnemen. Aandoeningen en klachten die steeds terug blijven komen, hebben vaak een orgaan gerelateerde oorzaak.

Alle organen, botstructuren, spieren en het zenuwensysteem zijn omgeven en onderling verbonden door bindweefsel. Elk inwendig orgaan beweegt binnen dit bindweefsel.

De aandacht is in het bijzonder op de organen gericht omdat hier de meeste spanningen ontstaan. Daarna richt het onderzoek en de behandeling zicht ook op de wervelkolom, het bekken en de gewrichten die de inwendige organen omgeven. Op deze manier wordt een goed bewegend orgaansysteem tot stand gebracht en kan het lichaam beter functioneren.

Wat doet de Visceraaltherapeut?

Een visceraaltherapeut onderzoekt de beweeglijkheid van het bindweefsel en gaat daarna met zachte handtechnieken de beweeglijkheid bevorderen.

Mogelijke Problemen

Door een operatie of een ontsteking kan bijvoorbeeld een verkleving ontstaan in het bindweefsel waardoor het bindweefsel minder beweeglijk en rekbaar wordt. Na verloop van tijd kunnen elders in het lichaam klachten ontstaan bijvoorbeeld in spieren of gewrichten.

Nog later kunnen er klachten ontstaan in de organen zelf, zoals obstipatie, maagzuur etc. En zo is het mogelijk dat nekpijn of migraine het gevolg is van een in het verleden uitgevoerde operatie aan de blinde darm.

Afspraak maken

Voor het maken van een afspraak kunt u contact opnemen via onderstaande gegevens:

Fysiotherapie Klein Kranenbarg

Telefoon: 0574-272794

Adres: Oude Nettelhorsterweg 8

7274 ET Geesteren (gld)

Openingstijden:

Maandag t/m vrijdag – 08:00 t/m 18:00 uur

Maandag t/m donderdag 08:00 t/m 21:00 uur (Alleen op afspraak)